Selasa, 28 Februari 2012

"seorang ISTRI"

 Menjadi seorang wanita...pasti berharap akan menjadi seorang istri yang baik, cantik, menarik, dan sholeha tentunya menjadi idaman semua kaum adam yang mencari permata yang tersembunyi itu.
bagaimana untuk menjadi isteri solehah dan cara terbaik untuk menambat hati suami, supaya rumahtangga bahagia dan tenang….
Diantara Tipsnya:

1-Isteri yg sentiasa mencintai dan menghormati keluarga suaminya seperti mana dia menghormati dan menyayangi keluarganya sendiri..Seorang Suami itu akan sepenuh hati menyayangi isterinya,apabila seorang isteri itu boleh bersama keluarganya.

2-Isteri yg sentiasa menjaga aurat daripada yg bukan mahramnya dan pandangan matanya sendiri,Tidak membenarkan bukan mahram memasuki rumahnya ketika ketiadaan suami.

3-Isteri sedia menjadikan suami sebagai ketua dalam rumah tangga mereka.Ini kerana sifat semulajadi itu ALLAH S.W.T Anugerahkan kepada lelaki.

4-Isteri sedia memberikan kesetiaan,ketaatan dan kepatuhan kepada suaminya selagi suruhan suami tidak bertentangan dengan perintah agama.

5-Isteri sedia memberikan layanan kasih sayanga yg sepenuhnya sehinggan membuatkan suami berasakan rumahtangganya adalah tempat untuk mendapatkan ketenangan dan kebahgiaan dari sebarang masalah kerja.

6-Isteri yang sentiasa menjaga rahsia rumah tangga dan maruah suaminya,Begitu juga dengan maruah dirinya sendiri ketika ketiadaan suami,Isteri perlu memohon keizinan suaminya bagi keluar dari rumah ataupun mengerjakan puasa sunat.

7-Isteri perlu bijak menguruskan harta suami dalam berbelanja dengan kadar sederhana dan tidak membazir,cara ini dapat menyelamatkan suami daripada masalah kewangan.

8-Isteri yang sedia menerima pemberian suami dengan penuh keikhlasan dan kerelaan,isteri tidak meminta-minta sesuatu yang suami tidak mampu menunaikannya.

9-Isteri sentiasa yang bersyukur dan tenang,sama ada menerima nikmat ataupun dugaan dari Allah.Sedia melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu serta perintah Allah dengan tabah dan sabar.

10-Berdiam diri sambil mendengar sewaktu suami bercakap.

11-Isteri yang sedia melayani dan memenuhi kehendak batin suami ketika diperlukan

12-Isteri yang sentiasa menghiaskan diri apabila dihadapan suami dan sebaliknya pula apabila ketiadaan suaminya

12-Isteri yang sentiasa mendahulukan keperluan suami daripada keperluanya sendiri.

14-Isteri yang sentiasa bersikap malu kepada suaminya bersopan santun dalam perkataan dan juga perbuatanya.

15-Isteri yang menemani suaminya kemuka pintu sewaktu suami hendak keluar dan menyambutnya dengan senyuman sewaktu suami pulang..

Didalam rumah tangga pasti ada masalah,janganlah menundingkan masalah itu kepada orang lain..sebaliknya menundingkan lah masalah itu kepada diri kita,supaya kita mendapat kesesalan dari apa yang terjadi....

''Janganlah sesekali meninggikan suara dari suami kita..masyaallah nerakalah tempat kita wahai para isteri,sembahyanglah kita 1000thn sekali pun,selagi suami tidak memaafkan sia-sialah amalan kita''.

Menitis airmata saya dengan apa yang telah saya lakukan kepada suami saya..
Indahnya saat seorang suami itu berjalan kesyurga dengan isterinya...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar